torsdag 14 augusti 2014

Müsli - lite knep & knåp

Efter gårdagens fiasko med ett müslirecept som jag försökte göra, gav jag mig ikväll på det igen.
Gårdagens recept var helt uppåt väggarna och menade att blandningen skulle stå i ugnen i 3-4 timmar.
Så mycket har jag lärt mig att det ska vara max 20-30 minuter i ugnen per plåt annars bränns det.
Ett annat tips är att inte ha russinen med i ugnen, vilket gårdagens recept menade, det blir inte gott!
Så idag gjorde jag min egen variant, jag följde inget recept, hade bara de torra ingredienserna, tillsammans med honung, olja och vatten, i ugnen. Russin och tranbär fick åka i efteråt, också stod jag och vaktade ugnen hela tiden.


Och det blev riktigt gott!!
Men det allra viktigaste var att röra, röra, röra med jämna mellanrum annars kan man bränna det även fast det inte står i ugnen så länge.

Man kan verkligen ha i vad som helst i en müsli, det finns en oändlighet med variationer.
Här är min variant, dock inte med några mått då jag bara tog på känn.

-Havregryn   -Pumpakärnor   -Solrosfrö   -Linfrö   -Kokos   -Hasselnötter
-Vaniljpulver   -Honung   -Rapsolja   -Vatten   -Russin   -Tranbär


Jag längtar redan till frukost :)

Kram Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar