måndag 25 augusti 2014

Kycklingpaj

Nu har jag varit duktig och förberett kvällsmaten till imorgon kväll.
Jag ville denna vecka testa lite nya recept, det är ju så roligt att laga mat, men det är inte lika roligt att laga mat när man är sen hem från jobbet och alla barnen är gnälliga för att dom är hungriga och trötta. Nej så då passar jag på att njuta av att laga maten kvällen innan så behöver jag verken stressa hem imorgon eller stå och laga mat medan barnen tjuter!
Ikväll blev det en kycklingpaj med både spenat, soltorkade tomater och fetaost.
 Jag utgick från ett recept jag hittade på nätet men la både till och tog bort lite ingredienser.
 
 
Kycklingpaj
 
Pajskal:
5 dl mjöl
1/2 dl vatten
180 g margarin
 
Fyllning:
3 stora kycklingfiléer
1/3 purjolök
1 näve babyspenat
6 soltorkade tomatbitar
3 dl creme fraiche
1 msk ajvar relish
1 msk tomatpuré
100 g fetaostkuber
Svartpeppar
Salt
 
1 uppvispat ägg till pensling av pajskalet.
 
Gör så här:
1. Lägg alla ingredienser till pajskalet i en bunke och arbeta ihop till en deg.
2. Tryck ut degen i pajformen. Använd överflödig deg och kavla ut
och skär till remsor som används över fyllningen.
3. Strimla och hacka kyckling och grönsaker.
4. Fräs kycklingen tillsammans med purjo, soltorkade tomater och spenat tills kycklingen är genomstekt.
5. Blanda i creme fraiche, ajvar, tomatpuré, svartpeppar, salt och koka ihop i nån minut.
Ta bort från värmen.
6. Blanda ner fetaosten i kycklingröran.
7. Lägg kycklingröran i pajskalet och lägg några degremsor över.
Pensla degremsorna och pajkanterna med uppvispat ägg.
8. Sätt in i ugnen på 200 grader och låt pajen vara inne i 20 minuter eller tills den fått fin färg.
 
 
 

Kram Emma

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar