torsdag 14 augusti 2014

Hösten börjar närma sig!

Hej och välkommen till min nya blogg!

Efter några års uppehåll känner jag mig nu blogg-redo igen.
Sommaren och all dess klibbiga värme, ja för visst har det varit en varm sommar 2014, 
är snart över och hösten börjar skymta bakom hörnet.
Jippi skriker jag, som älskar höst och vinter, 
och direkt ploppar ny inspiration och energi upp inom mig.

Jag tänkte att denna blogg skulle vara en inspiration åt er alla läsare 
och kanske kan min energi smitta av sig till er som inte känner någon lust just nu. 
Självklart har även jag mina downperioder, men just nu spirar skaparlusten som mest.

Igår kändes det på vinden att det går mot höst, i alla fall försöker jag intala mig själv det. 
Och hela dagen virvlade tankarna om hösten i huvudet, 
vilket resulterade i att jag började på att koka egen äppelmos när jag kom hem från jobbet. 
Vad är inte mer sensommar/höstinspirerat än äppelmos.
Tyvärr hade jag inga självplockade äpple, svärmors hade inte än mognat klart, 
så denna gången fick det bli köpeäpplen. 
Jag har alltid i vaniljstång i min äppelmos vilket får en extra söt och god smak.


Denna gång gjorde jag bara en burk, min gröt-äppelmos till höstens frukostar.
Receptet är lite på känn men här är grunden till gårdagens burk:

Emmas äppelmos

6 st normalstora äpple
1-2 dl vatten
1/2-1 vaniljstång
1 dl socker
1/4 krm askorbinsyra
1/4 krm natriumbensoat

Skala och dela äpplena. Koka äpple, vatten och vaniljfrö, från vaniljstången, tills äpplena är mjuka.
Kör med en stavmixer för att göra moset slätt.
Blanda i socker enl egen smak och koka upp igen tills sockret är smält och blandat med moset.
Blanda lite av moset med askorbinsyran och natriumbensoat och blanda sedan ner i moset.

Klart att njuta på gröten!

Kram Emma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar